Här kommer Pippi Långstrump, tjolahej tjolahopp. Det först som dyker upp i huvudet är den ritade Pippi i den gula boken. Hon med stort huvud och rätt oproportionerlig kropp. Sen kommer filmen, där Inger Nilsson blir förevigad som Pippi. En söt liten rödhårig flicka med oanade sidor. Hon är stark och kan baka pepparkakor på golvet, sova upp och ner i sängen.  Hon har en pappa i Söderhavet och en mamma i himmelen. I filmen känns hon som en rätt trygg lite tjej men är i själva verket är hon väldigt ensam. Hon är en motståndare av mobbing, men kan kasta upp en pojke i ett träd utan vidare. Varför då?

När sedan den tecknade versionen av Pippi kom var min första reaktion: Nej, vad har de gjort med Pippi? Med nya sånger. Jag som har små barn lärde mig rätt snabbt den nya sången och lärde mig att gilla den nya versionen bättre faktiskt. Mina tjejer älskar det tecknade Pippifilmerna och sången. Vad ska vi göra nu? lärde de sig rätt fort:)

Här om dagen kom min 4 åring och sjöng, här kommer Pippi, och Pippi det är jag, och jag bjuder alla på kalas. Hon mumlade på den tills hon skulle gå och lägga sig. Mycket motvilligt fick jag henne att lägga sig på kudden och försöka vara tyst. Hon ler trött och lägger sig på sidan och kramar om Herr Nilsson som kvällen till ära fick följa med i sängen. När jag själv ska lägga mig bäddar jag om mina barn, ser till att det har täcke på sig. Klappar henne på kinden och stryker håret från ansiktet på henne. Får ett leende och hon trycker in näsan i rumpan på Herr Nilsson.

Nu på morgonen när vi klädde på oss innan vi skulle till dagis sjunger tjejerna på Pippis sommarvisa. Så härligt att höra om sommaren när det är så mycket snö ute.

Det kom bara små snuttar av texten, men så härligt med glada sommarlängtande barn

lilla fåglen flyger
i boet ut och in
och därför vill jag sjunga
att sommaren är min.
och jag är brun om bena,
precis som det ska va’,
och därför vill jag sjunga
att bruna ben är bra.
Och jag har nya fräknar
och prickigt sommarskinn,
och därför vill jag sjunga
att sommaren är min.

