Under de senaste åren har social medier stormat fram som en vårflod. Ingen kunde motstå detta fantastiska fenomen. Med god hjälp av många övertygande argument är social medier som facebook, twitter, Youtube ,LinkedIn med mera en självklar del av vår dagliga kommunikation. Företag har på kort tid börjat ta till sig de utökade möjligheter social media innebär att nå ut till sina marknader och kunder. Genom att koppla samman de olika alternativen får man en spridning av informationen. Detta har till stor del varit en bidragande anledning till att företag ser möjligheter att utnyttja  social media i sin marknadskommunikation.  Något  som var  svårt att uppnå med tidigare analoga tekniker.

Från och med  2005 har möjligheterna med Web 2.0 effektivt förärat marknaden med  ett nytt verktyg . Begrepp som Push och Pull marknadsföring  ,vilka under lång tid varit de mest framträdande ”teknikerna”  i företagens marknads & sälj organisationers. Men nu ställs dessa organisationer  inför nya utmaningar.  Hur har då de Svenska företagen reagerat på dessa möjligheter som ny teknik erbjuder?

De första aktörerna som tämligen snart insåg digital medias kraft var de som traditionellt arbetade med B2C . Fördelen för dessa företag var ganska uppenbar. Kommunikationen var starkast när kunder som använde eller köpte deras tjänster kunde dela med sig av  erfarenheter och upplevelser till varandra . Resebranschen har på ett intressant och spännande sätt utnyttjat dialogmarknadsföring i sin kommunikation. Kundsegmentering genomföras på ett flexibelt  sätt vilket leder till en nära förbindelse mellan leverantör och konsument. Marknadsföring i dialogens tecken är ett vinnande koncept för de företag  som genomfört en omställning av sin marknadskommunikation.

Men hur är det för företag som bygger sin verksamhet på B2B relation?

 Låt oss först slå fast att skillnaden mellan B2C och B2B. I B2B relationen förekommer det färre och mer personliga kontakter.

Detta faktum är utslagsgivande för hur företaget kan eller vill använda social media som en del av sin kundkommunikation.

Den stora  skillnaden mellan traditionell marknadsföring och ”Dialog marknadsföring” är att marknadsföringen sker genom en konversation istället för en monolog. Sociala medier erbjuder möjligheten att samspela med sina kunder på ett nytt sätt .Sociala medier kan även användas för att få underrättelse om eventuell produktutveckling, kund tillfredställelse  och annan viktig information som utvecklar och befäster gemenskapen.

 Denna möjlighet inbjuder  till en utvecklande och stark B2B relation.  

Att hitta goda exempel på hur B2B företag har lyckats med införande av social media i sin strategiska och operativa verksamhet är svårt. Få om ens något företag är villig att lämna ut sin innersta och viktigaste kärna. Kundrelationen.

Men med social medias inträde ökar även andra intressentgrupper sina möjligheter att betrakta hur B2B företag utvecklar sina relationer med underleverantörer i många led.

Ett starkt  vägande skäl att överväga utnyttjandet av social media i B2B relationer är utvecklingen av CSR  . Trenden är att omvärlden blir allt mer kontrollerande hur företag och deras partners lever upp till en god standard från ett CSR perspektiv.

Genom en öppen och transparent kommunikation ökar förutsättningarna till en positiv spridning av företagens ambitioner och visioner att skapa en långsiktig och hållbar produkt & tjänsteutveckling.  Något som alla intressenter har nytta av vid eventuella investeringar i företagens verksamheter.

Under de senaste åren har social medier stormat fram som en vårflod. Ingen kunde motstå detta fantastiska fenomen. Med god hjälp av många övertygande argument är social medier som facebook, twitter, Youtube ,LinkedIn med mera en självklar del av vår dagliga kommunikation. Företag har på kort tid börjat ta till sig de utökade möjligheter social media innebär att nå ut till sina marknader och kunder. Genom att koppla samman de olika alternativen får man en spridning av informationen. Detta har till stor del varit en bidragande anledning till att företag ser möjligheter att utnyttja  social media i sin marknadskommunikation.  Något  som var  svårt att uppnå med tidigare analoga tekniker.

Från och med  2005 har möjligheterna med Web 2.0 effektivt förärat marknaden med  ett nytt verktyg . Begrepp som Push och Pull marknadsföring  ,vilka under lång tid varit de mest framträdande ”teknikerna”  i företagens marknads & sälj organisationers. Men nu ställs dessa organisationer  inför nya utmaningar.  

Hur har då de Svenska företagen reagerat på dessa möjligheter som ny teknik erbjuder?

De första aktörerna som tämligen snart insåg digital medias kraft var de som traditionellt arbetade med B2C . Fördelen för dessa företag var ganska uppenbar. Kommunikationen var starkast när kunder som använde eller köpte deras tjänster kunde dela med sig av  erfarenheter och upplevelser till varandra . Resebranschen har på ett intressant och spännande sätt utnyttjat dialogmarknadsföring i sin kommunikation. 

Kundsegmentering genomföras på ett flexibelt  sätt vilket leder till en nära förbindelse mellan leverantör och konsument. Marknadsföring i dialogens tecken är ett vinnande koncept för de företag  som genomfört en omställning av sin marknadskommunikation.

Men hur är det för företag som bygger sin verksamhet på B2B relation?

 Låt oss först slå fast att skillnaden mellan B2C och B2B. I B2B relationen förekommer det färre och mer personliga kontakter.

Detta faktum är utslagsgivande för hur företaget kan eller vill använda social media som en del av sin kundkommunikation.

Den stora  skillnaden mellan traditionell marknadsföring och ”Dialog marknadsföring” är att marknadsföringen sker genom en konversation istället för en monolog. Sociala medier erbjuder möjligheten att samspela med sina kunder på ett nytt sätt.

Sociala medier kan även användas för att få underrättelse om eventuell produktutveckling, kund tillfredställelse  och annan viktig information som utvecklar och befäster gemenskapen.

Denna möjlighet inbjuder  till en utvecklande och stark B2B relation.  

Att hitta goda exempel på hur B2B företag har lyckats med införande av social media i sin strategiska och operativa verksamhet är svårt. Få om ens något företag är villig att lämna ut sin innersta och viktigaste kärna. Kundrelationen.

Men med social medias inträde ökar även andra intressentgrupper sina möjligheter att betrakta hur B2B företag utvecklar sina relationer med underleverantörer i många led.

Ett starkt  vägande skäl att överväga utnyttjandet av social media i B2B relationer är utvecklingen av CSR  . Trenden är att omvärlden blir allt mer kontrollerande hur företag och deras partners lever upp till en god standard från ett CSR perspektiv.

Genom en öppen och transparent kommunikation ökar förutsättningarna till en positiv spridning av företagens ambitioner och visioner att skapa en långsiktig och hållbar produkt & tjänsteutveckling.  Något som alla intressenter har nytta av vid eventuella investeringar i företagens verksamheter.

Annonser