ÅTTA MÅNADERS SLIT ÄR ÖVER

Jag jobbade idag, trots att det är söndag och jag nästan aldrig behöver jobba helg. Men idag var det skyltsöndag på Nordiska Kompaniet i Stockholm. Jag jobbar som grafisk formgivare på NK:s Inhousebyrå, De-Ko Form (står för Dekoration, Koordination, Formgivning) och mina arbetsuppgifter idag var att hänga upp skyltar och texter i varuhuset som jag och min kollega tagit fram under de två senaste veckorna, samt att hissa upp rullgardinen i ett av skyltfönstrena på Hamngatan tillsammans med dekoratören som skyltat fönstret.

Det är där de åtta månaderna kommer in. Minst så länge planeras nämligen julen på NK. Det är oerhört mycket jobb som ligger bakom det som sedan tar sekunder att avtäcka. Om jag nu bara håller mig till fönstrena så ska all rekvisita sökas fram runt om i Europa och Sverige, efter att temat är satt. Det är ett digert jobb. Min del i det är att göra skisser som visar hur det är tänkt att bli. Det är mycket som ska stötas och blötas och många personer som är inblandade. Det allra största jobbet med att få fönstrena färdiga till skyltsöndagen, är den sista veckan innan. Då jobbas det både dagar och kvällar.

Dekoratörerna, som gör det fantastiska jobbet, tilldelas varsitt fönster och bestämmer själva hur de vill utforma det. Vi på den grafiska sidan tar tillsammans med dem fram det grafiska materialet, från stort till smått. Det är bland det roligaste jobb man kan ha. I år har jag till exempel gjort etiketter till ”Mössens Julglögg” och ”Mössens Bakbok” i miniformat. Är du där och tittar kan du hålla utkik efter dem.

I år heter jultemat ”Välkommen till Snöriket” och skyltfönstrena är byggda i två våningar. Ovan och under jord. Ovan jord är det som det ser ut på olika platser i Sverige, bl a på västkusten, i fjällen, i stan och på en bondgård. Men under jord – där händer det grejer… då får vi se vad vättar och råttor och andra figurer har för sig. Saker som vi inte alltid är medvetna om här ovan jord.
Tyvärr var det totalt omöjligt att fotografera fönstrena idag. Det var nämligen hundratals människor som var där och tittade. Jätteroligt att det är så populärt och jag är glad över att NK håller hårt på att julfönstrena ska vara icke-kommersiella.

Att stå där bakom gardinerna och vänta på att minuterna tickar ner, är en härlig, pirrig och smånervös känsla. En person har fått i uppdrag att hålla rätt på tiden och när det är dags; prick 11.50 ska alla fönster avtäckas samtidigt. Då räknas det ner 5-4-3-2-1-NUUUU! Upp med gardinen och att då möta blickarna från alla – särskilt barnens stora, förundrade ögon, är obetalbar! Jag älskar den känslan.

I år hade det även införskaffats en snömaskin som gjorde det hela ännu mer magiskt. Det började snöa i samma stund som det var avtäckning! Och då – strax efteråt anländer jultomten i sin hästdragna vagn med sina små alver och nissar. I år hade han t o m med sig en liten julgranspojke. Så hjärtknipande söt. Tomten låste upp varuhuset och gick till sin plats i Ljusgården, sedan kom alla barn och vuxna som ville prata med honom och få en ask russin, in genom portarna. En kör sjöng NK:s egen julsång som är skriven redan 1928. Det kan inte hjälpas att det försatte mig i julstämning. Trots att det inte är första advent förrän nästa söndag. Men nu finns de fantastiska fönstrena att beskåda i all sin prakt. Åtta månaders slit är över. God Jul.

 

