Under gårdagen kunde jag stundtals följa en diskussion mellan två twittrare där samtalet till viss del berörde de oskrivna regler som eventuellt finns på twitter. Att det finns vissa oskrivna regler tror jag de flesta kan hålla med om. Vad dessa i så fall består av  kanske det råder delade meningar om.

Hursomhelst – denna diskussion fick mig att fundera över min egen syn på regelverket för twittrandet. Ärligt talat har jag inte reflekterat så mycket över det tidigare. Vad förväntar jag mig av mina twänner och andra twittrare? Svaret blev väldigt, väldigt lite.

Jag följer en väldig massa människor som jag hittat på olika sätt. Vad dessa människor skriver ger mig stundtals väldigt stor behållning.  Förväntar jag mig att dessa följer mig tillbaka? Nej det gör jag inte. Däremot blir jag väldigt glad för alla som av något skäl väljer att följa mig. Glad och lite förundrad över att dessa människor hittat något i mitt flöde som de tycker är intressant eller kul eller vad det nu kan vara för skäl till att de följer just mig.

Om någon som följer mig slutar följa mig är inte detta något som gör mig särskilt bekymrad. Jag kan ju se att antalet followers ändras med någon pinne upp eller någon pinne ner.  Frågan är då om det finns någon oskriven regel som säger att man inte ska sluta följa någon som följer en själv? Brister jag i vett och etikett om jag plötsligt unfollow någon av mina followers?

Är jag oartig om jag inte svarar någon som rekommenderar en #ff eller #ffse? Ska jag tacka för en RT? Måste jag svara alla som riktar ett meddelande just till mig? Ska jag be om ursäkt om jag missat att svara?

@Receptomaten skrev ett tankvärt inlägg för en tid sedan om dåligt samvete i twittervärlden. Detta berörde en del av de frågor jag just ställt. Inlägget hittar du här.

Och nu ber jag alla kära twänner och twittrare som läser detta att i kommentarsfältet skriva om vad ni har för uppfattning om vett och etikett i twittervärlden.

Det var intressant att följa diskussionen under gårdagen. Intressant eftersom den så tydligt visade på två personers olika syn på twett och etikett i twittervärlden.

 

