En ny dag!

Nora 5 år ska få sina första glasögon. Hon är spänd och förväntansfull. Hon har fått välja bågar själv. Det blev ett par med Scooby Doo och en blomsterranka på skalmarna.
Doktorn har givit oss ett recept på att glasstyrkan ska var 5,5 (översynt). Jag kan inte föreställa mig hur dåligt hon har sett utan glasögon.

När vi kommer in i butiken går hon med raska steg fram till montern där hennes glasögon finns, så att inte den andra lilla flickan som står med sin mamma ska ta dom. Jag får förklara att hennes glasögon finns bakom kassan med hennes styrka i.

Hon går fram till tjejen i kassan, frågan kommer :)scooby
– Har du sett mina glasögon?
– Det tror jag nog, säger tjejen. Vad heter du?
Hon tittar frågande på mig och vänder sig sedan till tjejen igen och säger,
– Nora Catharina Elisabeth!
Tjejen skrattar och vänder sig om och letar bland glasögonen i den stora lådan.

Nora står och tittar med förväntansfull blick in i en spegel som sitter på vägen alldeles bredvid kassan.

Nu kommer tjejen runt kassan med Noras glasögon. Hon ger henne dem med varsam hand och säger
– Varsågod Nora. Du får sätta på dem själv.
Min lilla flicka tar de fina glasögonen i sina händer så försiktigt. Hon vet hur man ska göra.

Nu sitter glasögonen på näsan. Hon fortsätter att titta i spegeln. Beundrar sig själv. Tittar på sina syskon som är med i butiken.Hon tittar på mig och det kommer tårar ur hennes små ögon. Jag får en stor kram.

Optikern säger till Nora att hon får komma bakom kassan och välja ett fodral.

Det är lite läskigt i början så efter en stund tar hon av sig dem och lägger ner dom i sitt fina fodral och stoppar ner den i en liten påse i papper som hon fått av optikern.

Glad och stolt går vi ut från affären och beger oss hemåt.

När vi kommer hem får hon visa sina nya fina glasögon för min gubbe och han ville att hon skulle sätta dem på sig. -Nå, Nora, Hur ser jag ut?

– Du är mycket snyggare än förut!

Snacka om att han blev mallig efter det.

Nora gick med raska steg och huvudet högt i morse när hon skulle till dagis.

/Monica

