(Castelmola & Taormina sett från Giardini Naxos)

Eftersom @Citronodlingen bara är några dagar gammal på twitter så är det väl på sin plats med en liten presentation…

Jag som skriver heter Helena och jag bor på Sicilien sedan cirka 6 år tillbaka. Nu kanske någon undrar hur man hamnar på Sicilien, inte bara över semestern, men permanent… Det är en lång historia, men det började med viljan att se, göra och uppleva något nytt. Jag blev reseledare för ett av Sveriges stora charterbolag. Ett kul sätt att få spendera längre perioder på samma plats och hinna få insyn i vardagsliv, kultur och tradition, men också uselt betalt, långa arbetsdagar och ibland väldigt tuffa situationer.

En av dessa perioder spenderades just på Sicilien, med utflykter till vulkaner, grekiska teatrar och små bergsbyar dagarna i ända… När jag sedan fick nog av att bo i en resväska och flyttade hem visade det sig vara riktigt dålig tajming… Att hitta jobb var lättare sagt än gjort, så jag började titta på andra möjligheter. Valet föll på 6 månaders studier i italienska här på Sicilien. Skolan var toppen och jag trivdes så bra att jag förlängde till ett helt år (efter ett år bör man enligt CSN vara fullärd i ett nytt språk). Under vintern började jag umgås mer och mer med en sicilianare (den inledande dragningen låg i att han hade playstation hemma) och när skolåret var slut bestämde jag mig helt enkelt för att stanna kvar här. Nu har sicilianaren i fråga inte bara ett playstation hemma, men även en svenska som varken är blond, lång eller blåögd (till hans stora förtret, alla andra svenskor är ju det).

Vad gör då denna icke-blonda, icke-långa och icke-blåögda svenska hela dagarna på Sicilien? Tja, förutom att hon njuter av det skönare klimatet och den vackra naturen (och fryser mer inomhus än utomhus) så ägnar hon just nu mycket av sin tid till en nyöppnad liten webbutik som heter Butik Citronodlingen från vilken man kan beställa traditionella, sicilianska produkter.

Sicilien har en spännande matkultur eftersom ön i alla tider varit ockuperad av olika folkslag. normander, romare, greker och araber för att nämna några, vilket gjort att influenserna i den lokala maten (och även i det lokala språket) kommer från alla håll och kanter. Traditionerna varierar dessutom otroligt mycket från region till region. Det räcker med att åka några mil bort från den invanda zonen för att upptäcka något nytt och trots att jag bott här i 6 år vid det här laget finns det fortfarande massor som jag inte har smakat ännu.

Soliga hälsningar från Sicilien

