Och två så felbehandlade små ord. Nästintill ingen verkar veta hur de ska användas, och ändå skriver vi dem dagligen. Jag pratar om DE och DEM. Två pytteord som retar gallfeber på mig när de skrivs fel. Antagligen är jag en av få som retar mig, eftersom jag är en av få som kan placera dem rätt.

Nu tycker ni antagligen jag låter som en gräslig språkpolis, och tyvärr får jag nog erkänna att jag är det. En språkpolis med munkavle, för jag vågar sällan påpeka fel. Orsaken till att jag blivit en grammatiknörd (som säkert gör mängder av fel) är att jag i tre år jobbade på Upsala Nya Tidning. Skriver man för en tidning är det praktiskt om man försöker vara korrekt (så man slipper få tillbaka texter i rött från chefredaktören). Så alltså strävade jag efter att bli duktig på grammatik, att använda synonymer och att skriva lättlästa texter. Möjligt att jag misslyckats med det sistnämnda…

Eftersom de och dem så ofta används fel bad @Receptomaten mig att skriva ett twubblan-inlägg och reda ut när vilket ord ska användas. So let’s have a little lesson :).

Inom grammatiken finns något som kallas personliga pronomen. Dessa kan användas i både första, andra och tredje person.

Första: jag, mig, vi, oss

Andra: du, dig, ni, er

Tredje: han, honom, de, dem

Orden i samma färg ”hör ihop”, men avser olika personer. Som ni kan se hör VI, NI och DE ihop, liksom OSS, ER och DEM. Genom att veta detta kan man enkelt skilja på när de och dem ska användas, genom att prova med att byta ut till vi eller oss.

Exempel:

  1. Tycker du att d* har inrett huset snyggt?
  2. Jag gillar Saltå Kvarns produkter för d* håller hög kvalitet.
  3. Igår provade jag två nya ostar. Jag tyckte mycket om d*.
  4. Till middag gav d* oss kålpudding som d* hade gjort alldeles själva.
  5. Jag lyssnade på d*, men d* lyssnade inte på mig.

Prova att sätta in de eller dem vid d*. Känns det svårt, så testa med vi eller oss istället. Vilket känns mest naturligt? Tycker du att vi har inrett huset snyggt? Tycker du att oss har inrett huset snyggt?

Hängde ni med? Svaren på exemplen är:

  1. de
  2. de
  3. dem
  4. de, de
  5. dem, de

Den korta grammatiklektionen är till ända. Kanske någon lärt sig något nytt, eller så är vi en drös språkpoliser hela bunten.

