Fortsättningen på del 1 och del 2. Kommentera gärna med dina nostalgiska video/tv-minnen!

Bland de tidigare minnena jag har av något tv-program är Urcellen Ellen och en rymdfilm eller serie där besättningen på skeppet tog sig en, för mig idag, en vädersattelit där en man satt död i ett säte. Det andra jag minns var att besättningen satt runt ett bord och det var rätt så gult där inne. Än idag så vet jag inte vad det var för något som etsades fast i mitt minne den kvällen jag fick stanna uppe lite längre än vanligt en kväll i slutet på 70-talet. Vi har ju även avsnittet Kojor växer inte på träd ur en Sommarlovs morgon under tidigt 80-tal där barn i olika åldrar byggt sig en liten stad av trädhus i skogen. Det fanns bank, post och även matvaruaffär och en alldeles egen rånare. Jag tyckte detta var häftigt så jag och farsan byggde en koja uppe mellan tre telefonstolpar han grävt ner på tomtens utkant. Jag kunde sitta där när det regnade och öppnade den lilla fönsterluckan med en svart plast knopp. Ett fällbart bord fanns även till förfogande. Efter något år så byggde jag en undervåning men den blev inte lika fin.

Det var julen 1983 som kom och ändra mitt sätt att se på vanlig tv. Jag minns inte än idag vad jag fick det året, men jag minns vad jag ville ha. Under jullovet visades den häftigaste serien som jag hittills sett, TV-Piraterna. I en inplastad ”godispåse” som farsan köpt på ICA i Kåge fanns ett klistermärke, ett par 3d glasögon, 3d bilder med någon gris på och lite annat smått och gott. Dessa saker skulle man ha till hands när dessa pirater tog våra tv-apparater i sitt våld. Ted Åström och Mikael Segerström var två av programledarna som guidade oss 70-talister genom en värld av spännande tv. Tv-Piraterna ”tjuvsände” sitt program för första gången på julaftonen och innehöll bland annat en slags bokstavs- och rebustävling med en animerad figur vid namnet Tummen. Med hjälp av brillorna kunde man se en kvinnlig tomte som gick amok på en julgran och ett silverfat med kakor på. Det visades även tecknade filmer av hög kvalitet. 3d filmerna har jag fortfarande bevarade på ett Maxell VHS band. I sista avsnittet på självaste nyårs delades det ut priser till dem som vunnit i tävlingarna. Dessa priser, mina damer och herrar, var inte dåliga. Inte ens tröstpriserna var i närheten av det man själv fick. Det delades ut Intellivision tv-spel, JVC videokameror och massa andra elektriska apparater, jag satt dräglandes framför vår vita Finlux tv. Under samma jul så körde Sveriges Television den klassiska filmen Skräcken i den Svarta Lagunen i 3d. En annan speciell tv-sändning under tidigt 80-tal som skulle göra avtryck i mitt minne var den gamla svartvita och tintade filmen Tjuven från Bagdad med Douglas Fairbanks. Tintad betyder att filmen var något gulaktig och inte helt svartvit. Denna rulle från 1924 var en såkallad stumfilm och det speciella med just denna tv-sändning var just att Sveriges Radio samsände stereoljudet. Det var bara att starta Tandberg förstärkaren tillsammans med högtalarna som kallades kolboxar med Seas element och njuta till en film med stereo soundtrack.

Som barn gillade jag att se på Jalle, Julle och Hjulius, för tjyvens. Två roliga dockor som åkte runt i en gammal bil och blev bekanta med en robot från yttre rymden. Min morsa tillverkade två dockor till mig, Jalle kom till ur en toalettrulle och fick näsan från en äggkartong medan Julle i grunden var en medicinburk med tejp i olika färger formade som ögon, näsa och mun. På tal om yttre rymden så kommer det att leda till inre rymden. Nyårsaftonen 1981 så var Kicki och hennes föräldrar bjudna till oss på fest. Som vanligt lekte vi och fastnade till slut framför tv-apparaten två timmar före det nya året skulle invadera oss. Vi såg med blandad skräckförtjusning hur en man på ett bord omgiven av små radargaller fick en ubåt insprutad i blodet. Som zombies satt vi och såg hur denna ubåt med besättning styrde sin väg genom den mänskliga kroppen på ett uppdrag att rädda denna stackars man från något. Denna film låg och gnagde i mitt huvud en längre tid och för några år sedan fick jag veta vad den heter, Den Fantastiska Resan i Människans inre eller originaltiteln Fantastic voyage från 1966. Som vuxen fick jag fått nöjet att se om filmen, otroligt nog med samma entusiasm och spänning.

