Fortsättningen på del 1. Kommentera gärna med dina nostalgiska video/tv-minnen!

En gång så vann jag pris i en tävling som butiken Video Line hade. Man skulle kryssa rätt på några frågor och kunde då vinna pris. Jag fick hyra filmen Brisby och NIHM’s hemlighet tecknad av Don Bluth. Denna vältecknade film om en råttmor och sin lunginflammations sjuke son Timothy fick en plats på ett stekt band som tidigare innehållt 70-tals komedin King Frat. Det var nog samma år som jag fick uppleva muppetskaparen Jim Hensons största och bästa film Den mörka kristallen. Denna rulle trollband mig med den magiska värld denna man skapat, den hamnade på ett betaband tillslut. Andra saker som jag vann var en liten spygrön Porsche från Domus leksaksavdelning. Jag hade fått en batteridriven schaktmaskin men tydligen gick den inte på de batterier som vi hade så vi återställde den. Detta måste ha varit vid juletid och någon fjantig ”gissa hur många” tävlingar var uppställda både här och där. Vi fick ett samtal från Domus och de berättade att jag vunnit pris i deras tävling och vi åkte ner till stan då vi ändå skulle återställa denna schaktmaskin. Tankarna svävade att det kunde vara en Game & Watch eller någon cool radiostyrd bil man vunnit. Nä, en liten spygrön Porsche i metall var det stora priset, gissa om jag blev besviken. Denna spygröna tingest gick sitt öde till mötes den sista april då den blev spräng i bitar. Några veckor senare kom ett stort paket från Josefssons med en stor blå radiostyrd jeep, jag hade segrat över små gröna bilar och trilskande sladd-kontrollerade schaktmaskiner.

Cirka sju kilometer från oss låg en liten rolig affär med hantverk av dvärgar. Dessa bröder som drev affären var en tvärhand höga och gjorde alla dessa träprylar som de krängde iväg till rätt bra pris. Man kunde hitta tomtar i flaskor, nyckelskåp och mattpiskor. Det var där jag köpte en rolig filmpryl, en uppdragbar BMX cykel med Elliot och E.T på. Dvärgarna hyrde också ut film, mestadels från Mariann Video. Vid en utförsäljning hos bröderna en skön sommarkväll 1984 så lade jag beslag på två filmer, mysrysaren Barnens Hemlighet (Turn of the Screw 1974) och komedin Savannah Smiles. Det var inte de första hyrfilmerna som jag ägde utan det var två filmer som jag fick av Video-Janne. Dessa två filmer som ledde in mig på min bana som filmsamlare var dessa två rullar med urtjusiga omslag, The Amazing Dobermans och Angles Brigade, båda från VTC och på Beta Max.

Farsan fick även några rullar av Janne och till dessa hörde Jessi’s Girls och Inglorious Bastards med svensken Bo Svenson. Kalle hade startat videobutik, han hade varit kompis med min morbror Lasse. Farsan slet med mig till denna butik vid namn Knasens Livs och Video där filmer i mängder var uppradade på många hyllor, så många att jag nästan blev lite yr. Här fanns allt från de lite mindre bolagen som inte Video Line och Video Life tog in. De halvt tradiga bolaget Juno Media med sina blå boxar och obskyra rullar likt Planeternas Krig på Mariann och en bunt av bolag som jag inte sett sedan dess. En afton så kom Kalle hem till oss med ett jättepaket, han gav det till mig. I paketet fanns en bunt hyrfilmer, lösa instick, vykort, klistermärken, posters och pins, det var återigen lilla julafton för mig. Det var ju inte enbart video och tv-spel som intresserade mig utan även utbudet på den statliga televisionen.

Fortsättning följer.

/@darksidedesign

