Den röda Volvon stannade till vid vägkanten, bilrutan åkte ner och mannen böjde sig fram över passagerarsätet

– Är det du som är Pamela?

Det är inte ofta jag tappar hakan eller målföret men där och då hakade liksom allt upp sig. Jag var nog beredd på det mesta men inte på den repliken. Till slut lyckades jag dock få fram …

– Och det är du som är Kevin?

Där och då när det här utspelade sig började chattandet breda ut sig på intermet och många av mina vänner använde ICQ. Chatten var väl att likna vid en ungdomsgård för vuxna men ICQ var mer som ett telefonsamtal i skriftlig form.

Det var många nya bekantskaper och en av dessa var en tjej någonstans på västkusten. Vi pratade ofta, vi pratade om livet och om barnen och om allt som föll oss på läppen där och då. Hon pratade varmt om en man i Stockholm som hon hade en hel del kontakt med. Det var inte så att hon själv hade intresse av honom utan det var mer att hon ville föra ihop mig  med den där mannen.  Han var ju såååå trevlig. Jag var dock helt ointresserad.

Mannen ifråga var utsatt för samma kampanj men det visste jag ju inte då. Slutligen så fick vi i alla fall kontakt. Mest tror jag för att vi inte orkade stå emot vår ICQ-väns ständiga påtryckningar.

Jag var inte ett dugg intresserad av att få in en man i mitt liv och han var inte ett dugg intresserad av mig då jag inte på någon endaste punkt delade hans intressen. Men det var trevligt och roligt att prata på ICQ.

Och eftersom vi var väldigt överens om att vi inte var intresserade av varandra var det ju också tämligen ofarligt att gå ut och fika. Dock hade vi inte skickat några foton som visade hur vi såg ut. Det var ju så väldigt oviktigt. Så när vi skulle ses hade vi inget att gå på. Så jag sa helt enkelt

– Jag kan se ut som Pamela Anderson (kan tillägga att vi inte hade några som helst likheter jag och Pamela)

– Jag kan se ut som Mel Gibson, svarade mannen.

–  Kan du inte se ut som Kevin Kostner istället?

Och det kunde han så bestämde vi tid och plats för vårt möte. Där stod jag lite småhuttrande och visste inte vad jag skulle förvänta mig tills dess den där röda Volvon stannade till vid vägkanten.

Det är nu drygt 10 år sedan jag mötte min Kevin alias @jonasmauritzson. Och jag önskar jag kunde komma ihåg den där tjejens namn så att jag kunde ta kontakt med henne och tacka henne för att hon stod på sig.

