På Twitter talas det så mycket mat att jag skulle behöva lika många magar som en ko har. @receptomaten och @RebeccaTorma är två matfantaster som är så ”följvärda” så det skulle vara olagligt att inte följa dessa glädje och doftspridare.

Denna episod utspelades en varm och skön sommar där mina smaklökar fick leva i ett underbart litet kulinarisk äventyr…bagarstuga

En dag så stod den där ute på gården, en grön cykel med limpa, röda handtag och backspegel av plast. I mina blå shorts och min fina solhatt tog jag av mina Muppet-träskor och satte mig på cykeln och började trampa. Runt, runt på gården så att det var nära att jorden skulle börja synas i det nerslitna gräset. Cykeln blev min nya vän som skulle leda mig ut på äventyr efter sommarvarma skogsvägar och spännande snår.

Några hundra meter från vårt hus, uppe i skogen som dolde berget hade min pappa och hans kompisar gjort en lite velodrom där de nära cyklat av sig sina barnsben. Han visade mig denna runda bana långt inne i skogen och i mitten samlade sig regnvattnet som trängde sig tillsammans med några små träd. Där fick jag ta del av hans nöje när han var i min ålder och jag njöt av det också. Det fanns inte bara denna cykelbana utan kollade man närmare så fanns även likdelar av gamla bilar och jordbruksredskap inne mellan meterhöga enrisbuskar. Efter lite letande så fann jag en smal stig som verkade leda upp mot toppen av berget, skulle jag våga mig på ett äventyr?

Bland många övervägningar om alla faror som ormar, dunderklumpar och storpotäter så började jag sakta gå på den okända stigen. Väl längst uppe kunde jag skåda en stor del av vår by. Det var mäktigt att se ut över de stora vidderna med åkrar som sträckte sig som färgglad bandspaghetti över byn och se hur den torra grusvägen delade sig i fyra delar. Jag kunde se den lilla bagarstugan som byns tanter ockuperade flera dagar i rad. En smal strimma av rök syntes ur den lilla skorstenen. När jag kisade så kunde jag se två cyklar stående utanför. Den orangea damcykeln av märket Monark liknade min farmors. Efter några minuters springande nerför hällan som låg uppe på berget så var jag ute på den smala stigen igen och efter ytterligare minuter av flåsande såg jag cykeln. Med ett moln av grusdamm efter mig och med darrande styre var jag nu på väg mot bagarstugan. Alldeles slut i benen var jag nu framme och det var farmors cykel som stod där. Dånandet av den björkvedseldade ugnen blev allt kraftigare när jag öppnade dörren in till den trånga lilla hall som låg innanför. Nu slog den underbara doften emot mig, nybakat tunnbröd tillsammans med en svag lukt av mjöldamm som kittlade min näsa.

Den andra dörren in till bagarstugan åkte upp och där möttes jag av två nermjölade tanter med var sin platt träspade och tanterna var just i färde med att ta ut en nybakad skarpkaka. Farmor hälsade på mig och tog snabbt en bit bröd som hon brutit ur en rund, tunn stor brödkaka. På det mjöliga arbetsbordet fanns en Bregott som smöret blivit smörblommegult och mjukt likt smörjfett. Jag tog mig en stor klick på en kniv och bredde ut det på den varma brödbiten. Smaken av förädlat mjöl och en salt mjuk massa var underbar och medan solen strålade in i rummet så man kunde se alla mjölpartiklarna dansa och känna värmen från ugnen. Där stod jag och njöt i min lilla värld.

/@darksidedesign

